Test Cottle'a
Abstrahując od zagadnień związanych z istnieniem czasu, mierzymy jego
upływ i wykorzystujemy do porządkowania rzeczywistości. Co więcej nasze
postrzeganie czasu może być różne i w zależności od miejsca w którym
żyjemy lub też w którym się wychowaliśmy. Badania nad postrzeganiem
czasu w kontekście kulturowym i jego znaczenia, przeprowadził Tom
Cottle. stworzył tzw. test kołowy, dzięki któremu możemy zaobserwować
podejście do czasu w różnych kulturach. Test polegał na narysowaniu
trzech okręgów obrazujących przeszłość, teraźniejszość i przyszłość.
Odległość pomiędzy okręgami miała pokazywać zależności pomiędzy trzema
wymiarami czasu. Natomiast wielkość okręgu, obrazuje znaczenie
poszczególnych wymiarów.
Po analizie testu wyodrębniono
cztery konfiguracje:
- Podejście Typowo rosyjskie do czasu: nie ma powiązania pomiędzy przeszłością, teraźniejszością a przyszłością, ale przyszłość jest znacznie ważniejsza od przeszłości i teraźniejszości
- Podejście które reprezentują Japończycy to nakładanie się okręgów
- Kolejne podejście przy którym okręgi zachodzą na siebie to podejście reprezentowane przez Niemców i Francuzów, choć inne znaczenie mają dla nich trzy wymiary czasu
- Ostatnie podejście przy którym okręgi zaledwie się stykają jest podejściem typowym dla Belgów
Ćwiczenie
Proszę wyobraź sobie
przeszłość, teraźniejszość i przyszłość jako okręgi. Narysuj trzy
okręgi, reprezentujące przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, i rozmieść je w
sposób , który najlepiej ilustruje relacje pomiędzy przeszłością,
teraźniejszością i przyszłością. Można posłużyć się okręgami o różnej średnicy.
Proszę podpisać każdy okrąg, by wskazać, który przedstawia przeszłość, który –
teraźniejszość, a który – przyszłość.
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PROWADZENIA INTERESÓW W RÓŻNYCH OBSZARACH KULTUROWYCH
ROZPOZNAWANIE RÓŻNIC
Orientacja na
przeszłość
|
Orientacja na
teraźniejszość
|
Orientacja na
przyszłość
|
1.
Mówi się o historii,
pochodzeniu rodziny, firmy i narodu.
|
1.
Najważniejsze jest to co robi się teraz i co
sprawia przyjemność.
|
1.
Dużo rozmów o perspektywach, potencjale, aspiracjach,
przyszłych osiągnięciach.
|
2.
Źródłem motywacji jest
chęć ponownego stworzenia złotego wieku.
|
2.
Nikt nie sprzeciwia się planom, ale rzadko są one
realizowane.
|
2.
Z wielkim entuzjazmem planuje się i wybiera
strategię.
|
3.
Okazuje się szacunek
dla przodków, poprzedników i ludzi starszych.
|
3.
Żywe zainteresowanie obecnymi relacjami „tu i
teraz”.
|
3.
Okazuje się duże zainteresowanie młodością i
przyszłymi osiągnięciami
|
4.
Wszystko jest postrzegane
w kontekście tradycji lub historii.
|
4.
Wszystko jest oceniane z punktu widzenia
aktualnego wpływu i mody.
|
4.
Teraźniejszość i przyszłość są wykorzystywane, a
nawet eksploatowane dla przyszłych korzyści.
|
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE PROWADZENIA INTERESÓW
Interesy ze zorientowanymi na
przeszłość i teraźniejszość (wskazówki dla zorientowanych na przyszłość)
|
Interesy ze zorientowanymi na
przyszłość (wskazówki dla zorientowanych na przeszłość i teraźniejszość)
|
1.
Należy podkreślać
historię, tradycję i bogatą spuściznę kulturową tych z którymi prowadzi się
interesy, traktując to jako dowód wielkiego potencjału.
|
1.
Należy podkreślać wolność, szanse i
nieograniczone możliwości działania firmy i jej pracowników w przyszłości.
|
2.
Należy sprawdzić czy wewnętrzne
relacje usankcjonują rodzaj zmian, do jakich chcemy zachęcić.
|
1.
Należy się przekonać, jakie podstawowe cele firma
zamierza osiągnąć w przewidywalnej przyszłości.
|
3.
Wskazane przybliżone
ustalenie daty przyszłych spotkań i niewyznaczanie ostatecznych terminów.
|
2.
Wskazane uzgadnianie konkretnych terminów
ostatecznych. Nie ma co liczyć że praca zostanie sama zakończona dopóki
samemu się tego nie załatwi.
|
4.
Dobrze jest zapoznać
się z historią, tradycjami i tym, co kiedyś stanowiło chlubę firmy, oraz rozważyć,
co można reaktywować.
|
3.
Dobrze jest zapoznać się z przyszłością,
perspektywami i potencjałem
technicznym firmy oraz wyznaczać ambitne cele.
|
ROZPOZNAWANIE ORIENTACJI CZASOWEJ
Orientacja sekwencyjna
|
Orientacja synchroniczna
|
1.
Robi się tylko jedną
rzecz na raz
|
1.
Jednocześnie robi się więcej niż jedną rzecz.
|
2.
Czas jest uchwytny i
mierzalny
|
2.
Terminy spotkań określane są w przybliżeniu i
uwzględniają dawanie czasu na inne ważne sprawy.
|
3.
Ściśle przestrzega
terminów spotkań (planowanie z góry i punktualność).
|
3.
Harmonogramy są generalnie podporządkowane
relacjom
|
4.
Relacje są generalnie
podporządkowane harmonogramowi
|
4.
Silnie preferowane jest to, co podpowiadają
relacje.
|
5.
Silnie preferowane jest
trzymanie się pierwotnych planów
|
5.
|
WSKAZÓWKI DLA ZARZĄDZAJĄCYCH
I ZARZĄDZANYCH
Orientacja sekwencyjna
|
Orientacja synchroniczna
|
1.
Pracownicy czują się
nagrodzeni i spełnieni, osiągając zaplanowane, przyszłe cele, jak w
zarządzaniu przez cele.
|
1.
Pracownicy
czują się nagrodzeni i spełnieni, kiedy osiągną lepsze stosunki z
przełożonymi (klientami)
|
2.
Najważniejszą kwestią
są ostatnie osiągnięcia pracowników oraz to czy można polegać na ich
zobowiązaniach dotyczących przyszłości.
|
2.
Cały przebieg pracy zatrudnionego w firmie i
możliwości na przyszłość są kontekstem, w którym ocenia się jego bieżącą
aktywność.
|
3.
Należy planować karierę
pracownika razem z nim, kładąc nacisk na poszczególne etapy, które powinno
osiągnąć się w określonym czasie.
|
3.
Należy omawiać z pracownikiem jego aspiracje w
powiązaniu z działalnością firmy, określając, w jaki sposób można je
zrealizować.
|
4.
Ideałem jest linia
prosta i najbardziej bezpośrednia, efektywna, oraz szybka droga do celu.
|
4.
Ideałem jest okrąg, w którym dawne doświadczenia,
obecne szanse i przyszłe możliwości nawzajem się wzbogacają.
|
opracowanie: Artur Włodarczyk, fragment szkolenia "Wyciśnij Czas"
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz